Op welk tijdstip tov de ALV dien je een motie van wantrouwen in?

Wanneer een groepje leden van een vereniging een motie van wantrouwen tov het bestuur wilt indienen, hoe ga je dan wettelijk te werk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

Allereerst: zo'n motie heeft geen wettelijke/juridische betekenis. Het is niets meer of minder dan een uiting van ongenoegen richting een of meerdere bestuursleden. Het betrokken bestuurslid of bestuur kan zelf bepalen of het consequenties aan de motie verbindt. Alleen wanneer de algemene vergadering een voorstel tot ontslag van een bestuurslid indient, en dit met de vereiste meederheid wordt aangenomen, is er sprake van beëindigiging van het bestuurslidmaatschap naar aanleiding van die motie.

Als je een uitnodiging voor de ALV krijgt, dan wordt daarin de mogelijkheid gegeven stukken tijdig stukken voor die vergadering in te dienen. De binnengekomen reacties en voorstellen kunnen doorgestuurd kunnen worden naar de leden opdat het bestuur en alle leden zich goed op de ALV voorbereiden kunnen. Ze krijgen dan een plaats op de agenda. Tijdens de vergadering kan gelegenheid geboden worden die motie toe te lichten.
Computoon